Cykelsemester på Gotland

Jag var nyfiken på att testa en ny form av semester. Komma bort från det traditionella där man antingen flyger, åker tåg eller tar bilen. Jag ville testa att vara mer aktiv så varför inte ta med sig cykeln till Gotland och använda cykeln för att förflytta sig runt ön.

Totalt cyklade vi drygt 20 mil. Från Visby upp till Fårö med ett antal stopp längst vägen och sen tillbaka igen.

Vi hoppade på första morgonfärjan från Nynäshamn som avgick 07:55 och var då framme i Visby lagom till lunch.

Jag hade tagit med mig min gamla damcykel, en 7 växlad Sjösala och Anna hyrde en elcykel nära hamnen.

Efter att ha hämtat ut cykeln åt vi en lunch i Visby innan vi började cykla.

Vårt första stopp på Gotlandsresan blev Slite strandby där vi hade hyrt en liten designstuga på 13 kvm med fin takterrass.

Vi njöt av utsikten och att äntligen vara framme på Gotland och Slite Strandby. Jag hade packat med mig lite smått och gott för att fira Anna som har hunnit fylla 50 år.

Nere på bryggan vid Slite Strandby finns en vedeldad sjöbastu. Den kan man boka privat eller på allmänna tider. Har för mig att det kostade 70:-/person för en timme på allmän tid där fler personer kan basta samtidigt.

Fin bastu med bästa utsikten. Otroligt skönt att värma upp trötta muskler efter cykelturen och en tidig uppgång. Helt underbart att ta ett svalkande dopp i havet.

Första intrycket av Gotland var fantastiskt. Vi valde att äta middag på Slite strandbar och maten var bra.

På anläggningen finns en pool för den som inte vill bada i havet.

Frukosten på Slite strandbar är bra och absolut värd att betala för.

Dag två var det dags att lämna Slite Strandby för att cykla vidare.

Vi passerade industrin Cementa som gav mig ångest. Skulle inte vilja arbeta i den miljön.

Vårt första stopp för dagen blev Smöjen kalkstensbrott.

Jag trodde att vi skulle mötas av klart fint vatten som i en blå lagun men så var inte fallet. Vattnet var snarare grönt men vi tog oss ett dopp i alla fall vilket var störtskönt efter allt cyklande.

Efter det cyklade vi vidare till Fårö, närmare bestämt Sudersand där vi bokat in oss på resorten.

När vi väl kom fram så blev den raka vägen ner till strandbaren för att svalka strupen och njuta av stranden.

På kvällen var vi inte sugna på att cykla en meter till så åt vi middag på Todo krog.

En restaurang som ligger inne på området och serverar små tapasrätter från alla världens hörn. Mysig inredning.

Maten var bra men förvånas lite över utbudet då merparten av alla som bor på Sudersand Resort är barnfamiljer och det fanns inget på menyn som mina barn hade velat äta.

Vi tog bland annat in tonfisk, dumplings, kycklingtacos , sushi och friterade skaldjursbollar. Maten var helt okej men inte så mycket mer än så.

Dag tre höll vi oss på Fårö. Vi cyklade totalt 17 km för att bland annat se Fårö fyren som är riktigt fin.

Från Fårö fyren kan man promenera längst en stenstrand och efter en kort promenad kommer man fram en otroligt fin sandstrand Norsta Auren. Skumt att stenstrand plötsligt förvandlas till superfin sandstrand.

När man befinner sig på stranden Norsta Auren känns det nästan som om man är utomlands. Otroligt fin sandstrand som är väldigt lång och bred. Det finns nog ingen risk för trängsel.

Efter några timmars sol och bad trampade vi vi vidare till det välkända bageriet Sylvis Döttrar.

Sylvis döttrar är ett känt bageri på Fårö och det är ganska mycket folk. Dom har stort utbud på hembakat. Jag valde att äta en räksmörgås och en hallonmuffins som smakade gudomligt. Absolut bra fikabröd.

Efter fikastoppet landade jag nere på Sudersand strand medans Anna tog en tupplur på hotellet. Där blev jag liggandes bland sanddynerna i flera timmar halvsovandes i solen och försökte läsa en bok. Skönt att koppla av, vila upp kroppen och ladda inför morgondagens cykelpass.

På kvällen åt vi middag på Pojjo som ligger precis vid Sudersand Semesterby.

Bra kycklingrestaurang för den som gillar grillad kyckling. Vi beställde en halv kyckling med potatis och rotfrukter tillagade i ugn med en god sås.

Frukosten på Sudersand Resort är dålig. Halvtorrt utbud och väldigt snålt. Vi frågade om man kunde få ett extra glas juice till frukost men det ingick tydligen bara ett glas. Tror snålheten bedrar visheten i detta läge. Ett glas juice kan inte kosta mer än två kronor men ger så dåligt intryck.. Att serveringspersonalen dessutom är sur och grinig gör intrycket ännu sämre. Skulle jag bo där igen skulle jag aldrig betalt för frukosten.

Dag fyra blev helt klart den tuffaste cykeldagen. Att cykla från Sudersand på Fårö till Visby är en sträcka på 76 km. Jag var inställd på att den jobbigaste biten skulle bli från Sudersand till Fårö bilfärjan, men va fel jag hade.

Hela vägen från Sudersand till Fårö bilfärja lutar uppför. Att det dessutom blåste kraftig motvind gjorde inte saken bättre. Totalt är den sträckan 17 km vilket inte är långt men när det blåser kraftiga kastvindar så blir det rätt tungt att cykla uppför.

Vi hade bestämt oss redan innan vi började dagens etapp att vi pausar och tar en fika efter bilfärjan. Vi stannade på Café Maffen som är ett rätt trevligt litet fik. Perfekt stopp för en fika.

Jag var helt övertygad om att cyklingen skulle gå i raketfart från Fårösundet till Visby men va fel jag hade. Vi hade 59 km kvar vilket visade sig vara 59 km i kraftiga stormvindar självklart i motvind. Det blåste så mycket så vissa färjeavgångar till Nynäshamn var inställda.

Stundtals när man cyklade var det nästan svårt att hålla sig kvar på vägen då vinden tog tag i cykeln. Tror aldrig jag har trampat så mycket och knappt kommit framåt. Sträckan tog betydligt mycket längre tid än vi hade förväntat oss. Men det som är kul är att man hinner se mycket längst vägen.

Väl framme i Visby var det en nöjd Anna som lämnade tillbaka sin hyrda elcykel.

Skönt att vi bokat ett hotell precis i närheten av cykeluthyrningsfirman och färjan. Kan varmt rekommendera hotell Slottsbacken. Riktigt fräscha rum och bra frukost.

På kvällen åt vi middag på Isola Bella en mysig italiensk restaurang.

Femte och sista dagen spenderade vi i Visby.

Jag kan verkligen fascineras av ringmuren och tanken slog mig flera gånger hur såg livet ut förr i tiden inför ringmuren? Hur levde människor? Hur såg livet ut längst gatorna och på stora torget? Så många funderingar.

Att gå ringmuren runt på insidan är en sträcka på drygt 3 km. Ta dig till Fiskargränd och titta på det färgglada rosorna som klättrar upp för fasaderna.

Vandra vidare till Norderklint och titta på alla små söta husen på Norra Murgatan.

Fotografera staden från stans bästa utkiksplats som är alldeles ovanför trappan som leder ner till Domkyrkan.

Det är ett måste är att gå in i Domkyrkan och tända ett ljus. Så stämningsfullt och fint. Jag verkligen älskar stämningen och den mäktiga känslan som infinner sig när man kliver in i en kyrka.

Vi promenerade sedan ner till stora torget där S:ta Karins kyrka ligger eller rättare sagt ruinerna som finns kvar av kyrkan.

Jag hade läst på flera ställen att folk rekommenderade ”Ett rum för resande” som är ett café. Vi tog en fika där men jag tycker det var överreklamerat. Välj ett annat ställe istället. Dagen innan passerade vi ”Vår Fru” som hade en supermysig innergård. Hade jag spenderat en natt till i Visby hade jag definitivt kunnat tänka mig att göra ett besök där.

Ta istället en sväng ner till hamnen och besök Glassmagasinet. Fantastisk god hemlagad Italiensk glass och det finns över 300 smaker att välja mellan.

Det har en del väldigt udda smaker som popcorn, Red Bull, Coca-cola. Själv valde jag traditionella smaker som jordgubb och smultron.

Vi hoppade på färjan på kvällen som lämnade Visby 19:55 som skulle tas oss tillbaka till Nynäshamn. Där hade vi parkerat bilen på Sjöfartshotellet som ligger precis vid färjeterminalen. En veckoparkering kostar 1000:- så det är helt klart värt det.

Tips för en lyckad cykelsemester

Jag tog med mig min hedliga gamla sju växlade damcykel och klarade mig alldeles utmärkt med den. Men om du har dålig kondition eller känner dig otränad hyr en elcykel. Om du vet med dig att du kommer cykla längre sträckor så hyr med dig ett extra batteri.

Cykel: Jag tog med mig min hedliga gamla sju växlade damcykel och klarade mig alldeles utmärkt med den. Men om du har dålig kondition eller känner dig otränad hyr en elcykel. Om du vet med dig att du kommer cykla längre sträckor hyr ett extra batteri.

Packning: Jag köpte cykelväskor som man sätter över pakethållaren. Totalt tre väskor. Dessa väskor rymmer så mycket mer packning än vad man tror.

Regn: Se till att du har vattentäta cykelväskor eller regnskydd. Jag packade alla mina kläder i olika påsar ifall vi skulle hamna i ett riktigt oväder.

Cykelkorg: Har du cykelkorg ta med dig en mindre ryggsäck som du kan använda vid dagsutflykter, vattenflaska och något ätbart som ger snabb energi om orken tryter. Nötter och en banan är perfekt. Är det inte för varmt så kanske någon chokladbit.

Hjälm: Självklart cykelhjälm.

Boende: När vi bokade vår resa så bokade vi aldrig boende. Vi tänkte att det bokar vi längre fram. Dagen innan vi skulle åka insåg vi att nästan alla boenden var fullbokade så det blev till att jaga hotell sista dagen innan avresan. Lite stressande. Jag trodde innan vi åkte att det skulle stå lite skyltar längst vägen med texten ”Lediga rum”, ”Bed and breakfast” eller ”Rum uthyres” men helt ärligt jag såg inte en ända skylt där rum uthyres så det var tur att vi lyckades boka hotell kvällen innan.

Tält: Gillar man att tälta så är det verkligen ett bra alternativ på Gotland. Det finns massor av fina platser längst vägen.

Kläder: Man klarar sig med mindre kläder än vad man tror. Jag hade packat med mig på tok för mycket. Detta hade räckt: jeans, kjol (perfekt när man byter om till bikini), mysbyxor med luvtröja, tjock varm tröja, shorts, tights, några linnen, T-shirt, underkläder, bikini, handduk, gymnastikskor, badtofflor och underställströja.

GPS: Ladda ner Waze innan du åker så hittar du lätt vart du än ska. Vi valde att cykla längst bilvägen då det dels var närmare och vi hade hört att folk hade haft svårt att hitta rätt längst cykelleden.

Färdmedel till färjan: Bor man i närheten av en pendeltågsstation så går det utmärkt att ta pendeltåget till Nynäshamn. Men i och med att vi hade bokat första morgonfärjan ut och sista färjan hem valde vi att ta bilen till Nynäshamn. Smartas parkerar Ni vid Sjöfartshotellet som ligger rakt över gatan till färjeterminalen. Närmare än så blir det inte.

Övrigt: Jag köpte med mig en reservslang ifall jag skulle få punktering med tillhörande verktyg och cykelpump. Gillar du som jag aktiva semestrar? Läs gärna om St Annas skärgård eller Dalarö där jag haft två magiska weekends med kajakpaddling. Följ gärna bloggen för roliga restips. Avslutar med några härliga Gotlandsbilder. På återseende.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )